تحذير

تحذير : هذه المدونة تخضع لقانون حماية حقوق الملكية الفكرية ونحذر من نشر أو نقل أي نص أو مقال للكاتبة.. دون نسبه للمؤلفة.. في أي وسيلة

انا قولتلكوا اهوا ... محدش ياخد فى ايده حاجه وهوا طالع ويعمل نفسه مش واخد باله
سيبوا كل حاجه مكانها

نورتنــــــــا

نورتنـــــــــا...........

نورت مدونتى الى هيا مدونتك .... ماهو همى هوا همك .... وجرحى هوا جرحك
وفرحى برضه فرحك
مصرى او سعودى...... اماراتى او لبنانى .... خليجى او تونسى
مش برضه عربى زينا
محلاوى ولا بحراوى .... شرقاوى أو اسمعلاوى .... اسكندرانى أو قهراوى
مش برضه مصرى زينا
أهلاوى ولا زملكاوى ... اسمعلاوى ولا اتحادوى
مش برضه بتحب الكوره زينا
مسلم أو مسيحى
مش برضه انسان زينا
.
لا يهمنى لونك ولا يهمنى عنوانك
يهمنى قلبك ماهو برضه بيدق زى قلبنا
.
كلمــــــــاتى هيا كلماتك
اكيد حسيت بيها أو يمكن لسه هتحس
اكيد نفسك تقولها و حتى نفسك قلب الناس تمس
.
احساسك يهمنا
ماهو انت انسان زينا

وبرضه نورتنا

الأحد، 22 فبراير 2009

فيه حاجه غلط !

النهارده عايزه اتكلم معاكوا فى موضوع خنفنى اوى خنقنى زياده عن اللزوم
وشايفه فى عنيكوا انه خنقكوا انتوا كمان ..

مـــــشهد (1)
فى احدى جامعات أو كافيهات أو شوارع أو نوادى أو اى حته من ارض مصر

بنت ( اعذرونى انى قلت بنت )
وولد ( ومينفعش اقول راجل )
بنت ماسكه ايد ولد ونازله تفعيص والولد بيحاول يشدها ومش عارف ياعينى :((

البنت : ايه يا حموقه مش هنروح السينما انهارده

الولد : يابت يا سوبيا احنا مش لسه رايحين من يومين
( فى سره سيبى ايدى يخربيت كده انتى بتلعبى كمال اجسام بعد الضهر )

البنت : جرى ايه يا حموقه هو انت مصاحبنى عشان تخنقنى ولاايه
لااااااا انا ميت ولد يتمنانى بس اكلمه مش اقعد معاه

وترمى ايديه بقرف

الولد : أحمدك ياااااااااارب

البنت : نعم

الولد : ايه ياسوبيا ياحبيبتى أحمدك ياارب انك معايا وانك اخترتينى انا وما اخترتيش حد تانى

البنت : أه بفتكر

مين دول ايه علاقتهم ببعض
وسوبيا بتعمل ايه فى ايد حموقه
___________________________________

مشــــهد (2)

فى احدى جامعات مصر

بنت ( اعذرونى برضه انى قلت بنت )
ولد ( مينفعش اقول راجل برضه )

البنت : ايه بقى يا حنفى مش ناوى تعزمنى على حاجه
الولد : بصى يا عرقسوسه أنا منفعكيش ومينفعش نبقى صحاب
البنت : ياحنفى انا بحبك انت
الولد : يا عرقسوسه انتى بنت جميله وألف واحد يتمناكى بس انا صعب
البنت : بس انا مش عايزه الف واحد انا عايزاك انت يا حنفنف
الولد : وبعدين بقى ؟!!
البنت : طيب اعزمك انا ايه رأيك
الولد : ايه .... ماشى معنديش مانع بس خليكى فاكره انى مش بتاع جواز
البنت : سيبك جواز ايه دلوقتى تشرب ايه بيبسى دايت ولا ناين اب
الولد : لا مادام انتى الى عازمه أنا مش هتقل عليكى كفايه عليا ساندوتشين كفته بالكباب

مين دول وعرقسوسه الى المفروض كان عندها من حبة سنين حياء
حياءها ده راح فين وازاى بقت بالشكل ده وازى ترخص نفسها بالمنظر ده !

...!

فيه مشاهد كتيره اوى على الشاكله ديه فى حياتنا
بنشوفها فى كل جامعه فى كل شارع فى كل نادى فى كل كافيه فى كل حته
فى كل حاره فيه ناس بتبكى وناس حي... احم احم
خلينا فى موضوعنا D:

فين حياء البنت ؟!
فين رجولة الولد؟!
فين احساس الولد ناحية اى بنت بالمسئوليه
لأنها ممكن تبقى اخته أو حتى قريبته او اى حاجه
فين الخوف ده وفين الغيره ديه
فين معرفة البنت بقيمة نفسها وقيمة تكريم ربنا ليها
انها مش اى كائن دى بنت يعنى غاليه اوى

فيه حاجه غلط يا جماعه
تساؤلات عديده اطرحها امامكم

الى عايز يتكلم يحط تعليق
والى مش عارف يحط تعليق
يفضل كاتم فى نفسه بقى
وربنا معاه
:-P

هناك 4 تعليقات:

أميرة مغربية مصرية يقول...

اول شي

و الله كنت افتكرتك شاب، و ثاني شي اسفة بجد

على فكرة انتي كاتبة هالمشاهد بعي ميلادي، معقول يا بت تكتبي و متفتكرينيش بتاتا و مقلتيش في وحدة مسكينة بتحتفل بعيد ميلادها بالمغرب

يااااه على قلبك انتي يااااااه

Rawda يقول...

والله يافندم مش فاهماكى بصراحه
اسفه على ايه
وكنتى فكرانى شاب ليه بس

ده نا لسه شعرى اسود ومفيهوش ولا شعرايه بيضه
D: D: D:
بس على العموم

كل سنه وانتى دايما وطيبه ودايما بخير
وكل السنين الى جايه فى فرحه وسعاده وخير
ان شاء الله
نورتينى
: )

غير معرف يقول...

7o u d a

فى احدى جامعات أو كافيهات أو شوارع أو نوادى أو اى حته من ارض مصر بنت ( اعذرونى انى قلت بنت )
وولد ( ومينفعش اقول راجل ) بنت ماسكه ايد ولد ونازله تفعيص والولد بيحاول يشدها ومش عارف ياعينى.

انا شوفت المشده دي جوه الكليه عندي يا روضة

بس للامانه الواد مكنش بيشيل ايده لانه بينتهز الفرصه واسف اني اقول واد اصلا

لان مش يستحقها لا هيا ولا كلمه راجل

خلاص ياروضةراح زمن وجه زمن انيل منه وللاسف راح منه كل معاني الرجوله والشهامه والاخلاق

ومش عارف هترجع امتي .................

موضوع جميل ياروضةتسلم يدك يا واد

Rawda يقول...

7ouda

هو الحقيقه ميستحقش ان احنا حتى نتكلم عليه من كتر ما هوا قليل
اصل المشكله ان الولد يمكن ممكن ميتكسفش يمكن ممكن ديه نتوقعها بس انا اخدتها من ناحية البنت اكتر لأنها ديه الى مكناش نتوقعها تبقى بالبجاحه ديه وفى كل حته بالطريقه ديه
كان دايما الولد هو الى بيبدأ والبنت بترفض او حتى على اللأأأأأأأأأأقل بتتكسف " أضعف الايمان "
بس واضح ان الزمن اتغير وبقى اوحش فعلا

بس ان شاء الله هترجع دايما فى أمل
أمل فى بكره افضل

حوده
شكرا لوجودك بجد نورتنى :)
واى خودعه بقى
D: D: